ASSALAMUALAIKUM..W.B.T. SELAMAT DATANG KE BLOG SAYA..:)

music

Sunday 28 February 2016

MINGGU KETIGA - COMPUTER NETWORKING




COMPUTER NETWORKING




Pada minggu ketiga, saya telah mempelajari mengenai "Computer Networking".Computer Network” adalah sekumpulan autonomus computer yang saling terhubung dalam satu teknologi. Dua komputer dikatakan terhubung apabila keduanya dapat saling bertukar informasi. Salah satu contoh dari “computer network” adalah internet. Internet ini bukan merupakan sebuah network tunggal melainkan network dari network lainnya.
jenis-jenis network:
1. Local Area Network (LAN)- jaringannya hanya mencakupi wilayah kecil sahaja.seperti dalam rumah, ipt,pejabat dan sebagainya.

Network LAN
2. Wide Area Network (WAN) - jaringan komputer yang meliputi area yang lebih besar dari LAN. contohnya, jaringan komputer yang menghubungkan antara wilayah, kota atau negara. Jaringan ini untuk menghubungkan antara  dua jaringan local.




Network WAN


3. Metropolitan Area Network (MAN) :  MAN adalah jaringan LAN dalam versi yang lebih besar. Ia digunakan untuk menghubungkan beberapa pejabat yang berdekatan. contohnya, pejabat yang terdapat dalam sebuah kota dapat dihubungkan dengan MAN.


Network MAN
4. Personal Area Network (PAN) -  jaringan komputer PAN adalah menghubungkan antara dua atau lebih sistem komputer yang berjarak dekat. contoh, menghubungkan telefon dengan komputer.

Network PAN


topologi jaringan adalah hubungan geometrik antara unsur-unsur dasar penyusunan jaringan. jenis-jenis unsur topologi terbahagi kepada dua. iaitu fizikal dan logikal.
- fizikal topologi
terdapat 5 jenis iaitu:
1. bus
2. ring
3. star
4. tree
5. mesh
topologi ring

topologi star



topologi bus


aktiviti seterusnya, kami diarah untuk memilih topologi yang sesuai berdasarkan soalan yang diberi.
topologi yang kami pilih adalah Tree.




ini adalah hasil lukisan yang telah siap
SELESAI SUDAH......








No comments:

Post a Comment